tisdag 21 februari 2012

Rätt person

När jag gick första året på högskolan i Gävle så gick jag Film- och litteraturprogramet.
Jag blev vän med två tjejer där.
En kväll gick vi tre på författarkväll på stadsbiblioteket.
Sara Kadefors, som skrivigt Sandor slach Ida, var författaren den kvällen.

Hon berättade om hur hon hade gått en skrivarkurs och klassen fått i uppgift att skriva en text som de sedan skulle lämna in till läraren.
När läraren hade läst alla texterna så tänkte han prata om dem inför klassen. Den första han tog upp var Kadefors. Hon trodde att hon skulle få i alla fall lite beröm, men blev totalt sågad.

Hon sa till oss åhörare att det gäller att hitta rätt person att läsa och kommentera på våra texter.

Jag har under de senaste åtta månaderna märkt att det är inåt helvete svårt. Jag hade i två terminer, under vilka jag gick Kreativt skrivande A och B, blivigt bortskämd med en halv klass + en lärare som utan att bry sig om ifall de tyckte om gengern eller inte tala om för mig vad de tyckte var bra, vad som var dåligt, skulle kunna ändras eller tas bort.


I somras försökte jag alltså hitta en bra läsare till mitt verk som håller på att byggas upp.
Det gick inte så bra. Jag försökte med mamma, men typiskt nog för vilken mamma som helst (skulle jag tro), är hon värsta rättstavnings maskinen. När jag tillslut bad henne att skita i mina stavnings fel och särskrivningar så blev omdömet väldigt tunt och nästan varje gång i stil med: "Jo, men det var väl bra."

Jag försökte med min storasyster och hennes pojkvän... lite bättre, men fortfarande inte önskad effekt.
Jag mailade min storebror fyra sidor, jag vet fortfarande inte om han har läst dem eller inte.

Så tillslut skickade jag några sidor till min bästa kompis.
Min bästa kompis är det bästa jag har att tillgå. Jag har bett henne om hennes spontana åsikter/tankar om vad jag har skrivigt och det har jag fått också.
Hon kuddar även dit små markeringar där jag har stavat fel eller där det finns andra saker som hon tycker att jag ska ändra.
Jag vet inte om det går bättre för att hon tycker om fantasy eller om det går bättre för att hon helt enkelt skiter i vad det är för genger och konsentrerar sig på att läsa texten. Kanske det är lite både och.
Jag vill ha den spontana reaktionen på texten och det har jag fått.
Sen är de alltid bra med småpetet också, vilket jag också har fått.

Tack, Spookie för att du tar dig tid att läsa det jag har skrivit. Tack.

1 kommentar:

  1. Vad bra att din vän ställer upp och läser det du skriver. Hon kan nog bedöma bättre också då det du skriver på just nu är mer för de lite yngre än en medelålders käring. ;-)
    Kramen.

    SvaraRadera