onsdag 8 februari 2012

En frestelse övervunnen

Jag har stått emot något som för mig är svårt att motstå.
Jag har motstått att börja på en ny berättelse.
Suget var starkt, det är det alltid när jag får en ny spännande idé.

Men jag lyckades låtabli och jag är stolt över det.
Det är oftast alla de nya idéerna jag får som hindrar mig från att skriva färdigt.
När jag känner suget efter att börja på en ny skrividé så har jag två metoder.

Den första är att jag har bestämt mig för att hålla mig till en grej och då skriver
jag på den eller så skriver jag inte alls. Inte alltid så lätt, särskilt inte om jag
fått skrivkramp för den jag har bestämt mig för att avsluta, men då tycker jag att det är tillåtet att ta en kort paus.

Det andra är en väldigt bra invändning till att inte börja ett nytt projekt innan det
första är färdigt.
Det är jobbigt att börja ett nytt projekt, jag måste komma på, inte bara handlingen i stora drag utan också hitta på namn, utseende och personlighetsdrag till karaktärerna Det är förstås en massa mer, men det tror jag att du, kära läsare kan komma på själv.

Själva planerandet tar en så lång tid i början att jag hinner få avsmak på att skriva innan jag hunnit planera allt.
Jag tror att jag använde lite av båda metoderna idag.
Eller så tänkte jag, mer eller mindre omedvetet: "Nej, jag får inte börja på något nytt nu!"
Och dessutom vet jag att jag kan skriva ner idéerna så att de är sparade till ett mer lämpligt tillfälle.

Jag är hur som helst väldigt stolt över att jag lyckats motstå frestelsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar