lördag 11 februari 2012

Att läsa dikter

Jag pratade med min mamma igår. Hon hade läst de dikter som jag nyligen lagt upp här.

Hon tyckte att det var roligt att läsa dem eftersom att de var lätta att förstå.
Jag frågade vad det var för krångliga dikter hon läste.
Hon utvecklade vad hon menade och förklarade att många dikter var så svår förstårliga.

Hon gav mig ett exempel. Hon sa inte vem som skrivit dikten, men det var något om att solen gick ner och något med ett fönster.

Jag sa att man inte ska försöka läsa vad som står bakom orden utan bara orden.
Det vill rådet vill jag ge till alla, vad de än läser. Många inbillar sig att författaren leker Gömma nyckel med läsaren, men det är inte alls så.

Dikten som mamma tog som exempel var inget mindre än ett gäng iakttagelser som författaren slängt ihop till en dikt. Det var så jag uppfattade det i alla fall.

När det kommer till dikter ska man inte försöka läsa mellan raderna, där är det enligt min erfarenhet tommare än i en ofylld lagerlokal.

Jag ska ta två exempel.
Det första är The Red Wheelbarrow av William Carlos Williams:

so much depends
upon

a red wheel
barrow

glazed with rain
water

beside the white
chickens.

--------------------------

Jag har hört den här flera gånger då jag lyssnat på Nathalie Goldbergs bok, Skriva med kropp och själ flera gånger.
Hon, Nathalie Goldberg, tar också upp det här ämnet.

Vad betyder då "Den röda skottkäran"? Det ska jag säga. Det betyder "Den röda skottkäran" och den är röd bara för att den råkade vara det. Det är inget sräskilt med det. Oftast är en dikt, eller vilken text som helst, bara just det en dikt/text.
Krångla inte till det så förbaskat när du läser. Saker och ting behöver inte betyda något särskilt. Vita höns är bara vita höns.

Det andra exemplet är Flickan under nymånen av Bo Bergman:

Jag har nigit för nymånens skära.
Tre ting har jag önskat mig tyst.
Det första är du
och det andra är du
och det tredje är du, min kära.
Men ingen får veta ett knyst.
Jag har nigit för nymånens skära
tre gånger till jorden nu.

Och om månen kan ge vad vi önska,
så niger jag tre gånger till,
och kronan jag bär,
när marken sig klär
och björkarna gunga av grönska
och lärkorna spela sin drill.
Det är långsamt att önska och önska.
O, vore min kära här!

-------------------------------------

Vad betyder då att kvinnan i dikten niger för nymånen tre gånger och önskar tre gånger?
Det kan betyda att hon önskar att hennes kille ska komma på besök, men som sagt så behöver inte betyda något alls.

Tre önskningar är tre önskningar och en röd skottkära är en röd skottkära. Inget märkvärdigt med det. Vad det gäller den röda skottkäran kanske Williams såg en röd skottkära en dag och så sa det pling när han satte sig ner för att skriva dagens dikt eller något i den stilen.
Vad flickan som niger för nymånen beträffar kan det ha varit så att Bergman ville berätta om just den flickan som önskade av månen att hennes pojkvän skulle komma. Så berättade han del lilla historien i en dikt.
Svårare än så behöver det inte vara.
Sen är det ju upp till var och en om de vill tolka vad de läser eller inte och om man väljer att tolka det man läser så ligger skönheten i betraktarens ögon, alla läser olika.

Krångla inte till det när ni läser, vad det än är ni läser. Läs det bara, det är mitt tips.

1 kommentar:

  1. Jag tror inte jag försöker förstå vad författaren menar med sin dikt det är bara det att när det är lite konstiga vändningar eller ett fåtal ord eller ord som jag inte får att passa ihop i en dikt då förstår jag den inte och då ger den mig inget heller. Den röda skottkärran kanske inte säger mig något även om den betytt mycket för författaren.
    Kram.

    SvaraRadera