torsdag 27 september 2012

It is done

Nu har jag gjort det... eller inte alldeles nyss, det var en dryg timme sen.

Jag kände mig desorienterad både före och efter. Den hårda nöten som är mitt kranium var det enda som hindrade min hjärna från att sprätta åt alla håll. Inte olikt stekfett eller gnistorna från en fyrverkeri pjäs.
Innan det var klart hade jag den där känslan man har inför ett stort prov, skillnaden mellan det två känslorna är dock att när provet väl börjar kan de flesta människor fokusera sig på frågorna, det kunde inte jag.

Innan jag gick hem ifrån irrade jag omkring i min lägenhet och undrade vad jag höll på med. Det hade inte förvånat mig om jag glömt pengarna hemma.
På vägen dit mumlade jag det jag hörde på mp3-spelaren. Chad Kroeger's röst i mina öron. Mumlade med i texten så tyst att ingen annan hörde än jag.
♫ She didn't make it this far by just shaking hands ♪
Texten som ett mantar för att inte få total kortslutning.
"Det är dumt att tveka nu när jag kommit så här långt," tänkte jag, den första riktigt klara tanken på en lång stund.

Alldeles innan andades jag meditativt, in genom näsan och ut genom munnen.
Jag kysste kuvertet flera gånger innan jag tillslut stoppade det i brevlådan.

Nu är det alltså gjort.
Mitt bidrag är på väg till Umeå.

1 kommentar:

  1. Inte lätt att skiljas från och samtidigt dela med sig av det skrivna ordet. Har hört berättas att många författare har det jobbigt då de ska lämna ifrån sig sin nya bok till bokförlaget.
    Nu håller vi tummarna för att din novell går hem hos juryn.
    Kramen.

    SvaraRadera