torsdag 6 september 2012

Drömmar fyllda av längtan

I natt drömde jag om min pågående roman projekt som har fått ta en paus nu för att jag ska hinna skriva bidraget till Umeå novellpris.
Jag var huvudpersonen och antagonisten hade tillfånga tagit en eller flera av hans vänner, minns inte riktigt.
Jag vet precis varför jag drömde om det. Jag tänkte på det innan jag somnade och ännu mer innan hade jag sökt reda på scenen i Sagan om ringen när Arwen säger till ringvålnaderna: "If you want him come and claim him!"
Den scenen är så episk att det är svårt att inte tuppa av!

Till och med mitt undermedvetna längtar efter att skriva på min roman. Jag kände det under hela drömmen. Ingen behövde säga det, jag behövde inte säga det, inte ens tänka det. Orden ringde i luften: Måste skriva, måste skriva, måste skriva!

Att skriva överhuvudtaget är en enorm utloppskanal för mig. Jag blir galen om jag inte skriver.
I vintras var det ett helvete, jag kunde inte skriva. Jag fick inte ur mig något!

Jag passade på att skriva lite nu på förmiddagen när jag hade rast. När jag avslutade den lilla biten jag skrev kom en lättad suck över mina läppar och jag kände hur en deciliter skrivklåda togs bort från mig och jag slappnade av.

Den som inte tycker om att skriva har förmodligen aldrig verkligen prövat.

1 kommentar:

  1. Vad skönt att det ger dig så mycket att skriva. Något att ha med sig genom livet.
    Kramen.

    SvaraRadera