torsdag 23 augusti 2012

Novelltävlingar

Jag har för avsikt att delta i två novelltävlingar.
Den ena fick jag nys om av mamma, den hålls av Hemmets Journal.
Bästa novellen med en kvinnlig protagonist i svensk sommarmiljö vinner 25 000 kronor, näst bästa får 10 000 och tredje bästa får 5000.
Vinnarnovellerna kommer även att publiceras i Hemmets Journal. Även de som inte vinner har en chans att få sin novell publicerad i tidningen.

Den andra tävlingen är Umeå novellpris. Man vinner inte bara 100 000 kronor utan får sin novell publicerad bland flera andra bra noveller i en antologi.

Jag ska bekänna att prispengarna attraherar mig, men det hade varit lika lockande om priset hade varit en ny priset hade varit en ny dator, för lets face it: min Asus suger.
Men ett ännu större driv är att personer som kan ännu mer om litteratur än vad jag gör kan få se vad jag kan och då kan det hända att kugghjulen börjar snurra.
En av jurymedlemarna i Hemmets Journal tävling är ingen mindre Margit Sandemo som bland annat har skrivit bokserien Sagan om Isfolket. Jag läste Trollbunden (första boken i Isfolket serien) när jag var 14 och blev ganska så bokstavligen trollbunden.
Det är en häftig bok och jag tror att de flesta unga tjejer har lätt att identifiera sig med Silje.

När jag såg att Sandemo var del av juryn höll jag på att falla ihop!
"Gud!" tänkte jag. "Gud vad coolt det skulle vara om HON läste min novell och tyckte att den var bra!"

Jag tänker delta i båda tävlingarna. Umeå novellpris kommer bli svårast att hinna med, den lärre vara inne senast 1 oktober i år. Lite stressad jag är!

Men tänk vad coolt att bli publicerad!
Tanken får det att gå vågor genom mig, som bruset man hör när man sätter örat till en snäcka.

1 kommentar:

  1. Förstår att det skulle sitta fint att vinna nåt pris men det är ju inte illa om de skulle vilja publicera nån novell du skrivit heller för man får betalt för det med. :-) Det är ju sånt där du kanske kan hanka dig fram på medan du skriver på din bok. :-)
    Jag ska hålla tummarna för att du vinner något pris. Kom ihåg att HJ läses av käringar i min ålder och äldre... ;-) Så inga fantasy-figurer där. :-D
    Kramen!

    SvaraRadera