torsdag 17 februari 2011

Fanfiction

Jag har börjat skriva fanfiction.
Det är en det är en kortare berättelse som handlar om något eller någon man beundrar, oftast en karaktär på tv eller i böcker eller kanske i serietidningar.
Det fungerar bra som övning för min del och är förlösande i den mening att om jag känner för att skriva, men inte har riktigt tid p.g.a studier eller hushåls sysslor så kan jag ta en paus och skriva några rader och sen forsätta med vad jag höll på med.
Det som är så bra med det är ju som sagt var att det fungerar som övning och efter som att jag har fantiserat fram handlingen under så lång tid så finns allt redan där, jag behöver inte tänka efter "Vad ska hända sen" eller nåt sånt. Det är bara att skriva på när jag behöver skriva.
En annan bra grej med fanfiction är att man kan skriva in sig själv i den utan hämningar. Fanfiction är som en förlängning av den egna fantasin, med det menar jag att: jag inte behöver skriva om någonting eller förfina det eller byta nämn på någon för i fantasin blir jag vem- och vad jag vill.
Jag kan nita Binladen om jag känner för det, men det känner jag inte för så då slipper jag.

Det är oerhört skönt och förmodligen bra för psyket också, jag vet inte hur och jag har inga belägg för att det är så, men jag tror att det är så. Det får räcka.

1 kommentar:

  1. Jag har aldrig hört benämningen fanfiction men det låter som att det är något som är bra för dig nu när du inte har så mycket tid att lägga ner på skrivandet då du pluggar. Känns det bra så är det bra och är det bra som övning (det är nog allt skrivande) så är det ju ännu bättre. :-)
    Om det dessutom känns bra för psyket så är det ju kanon.
    Kram!

    SvaraRadera