torsdag 10 juli 2014

Anslagstavla

Jag har skaffat mig en anslagstavla. Den har träram och kork som botten. Den hänger ovanför mitt skrivbord.
Nu hoppas jag att det blir färre saker på skrivbordet och mindre fula märken på väggen.

Den som skriver och har en vägg att sätta en anslagstavla på bör göra det.
Det blir lättare att hålla koll på allt då.
Jag har inte så mycket text på min anslagstavla utan mest bilder, men det kommer väl mer text allt eftersom.
Bilderna har jag där som inspiration. Det är bilder som jag tagit från internet, skrivit ut och det är så jag tänker mig att några av karaktärerna ser ut.
Jag tror att de flesta människor fantiserar i bilder eller små filmer som visas i huvudet när vi använder den geniala delen av oss.

Jag har en viss förhoppning att mina författartankar ska bli lite mer sorterade. Jag skriver givetvis upp så mycket som möjligt av det som jag kommer på, men lösa lappar är inte roligt och datorn och usb:t tar inte hur mycket som helst. Lösa lappar har dessutom en förmåga att komma bort och försvinna spårlöst. Så nål genom papper och kork är en bra lösning.

Förutom som sorteringsredskap är det bra som planeringsredskap. Jag har ett litet hörn av tavlan till att planera humorn i berättelsen. Ordet humor omringat av ord som berättar vilken sorts humor jag vill ha med.
Tex: Litoteser (underdrift i stil med "... och inte så lite heller"), hyperboler (överdrift i stil med "Det är lugnt! Jag har gjort det här tusen gånger") och sött, fyndigt, igenkännbart och styggt (tänk Kalle och Hobbe som susar ner för en backe i en kärra i full karriär medan de diskuterar filosofiska grejer).

Jag vill inte uppfylla gråta och vänta, men inte skratta.
Man får sno humor grejer av andra. I förra veckans avsnitt av Agents of S.H.I.E.L.D höll Sky och Ward på att spränga något, det smäller till och Sky frågar:
"Var det alla?"
"Jag tror det," svarar Ward. "Det smällde inte så högt som jag trodde det..."
BOOM!!!
Är det inte klockrent så säg? :D

Jag håller på att lyssna på Game of Thrones-böckerna nu. Ja, jag vet att jag är efter, men jag ville inte göra det förrän nu.
Jag är på andra boken... eller är det tredje...? Äh, jag får kolla sen!
Tyrion säger något till Bron som svarar:
"Kyss mig, dvärg!"
"Helst inte," svarar Tyrion.
Behöver jag säga att det blev väldigt mycket roligare att stå och diska när jag lyssnade på det där?

Båda exemplen åkte upp anslagstavlan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar