måndag 31 oktober 2011

Skriva en roman på en månad...?

NaNoWriMo = National Novel Writing Month.
Novel betyder roman om man ska översätta det till svenska.
NaNoWriMo är under den kommande månaden, november. Man ska alltså skriva en roman på
50 000 ord på en månad.

Jag tror inte att jag skulle klara att skriva en roman på en månad, även om jag inte
skulle vara praktikant på heltid under hela november.
Jag vet inte förstås inte hur det är med resten av världen, men jag tycker att skriva
en roman på en månad är att pressa fram något vackert och enligt min erfarenhet
blir framtvingade saker väldtigt sällan bra.
Det känns absurt och helt onaturligt att skriva en roman som ska beröra folk på bara
en månad.

Hur ska det kunna bli bra?

En roman är inte bara en bok som har en handling med en början, mitt och ett slut.
Det är en långproces då hjärnan, hjärtat och själen för en gångs skull samsas och
sammarbetar med varandra. Idén om vad som ska skrivas måste malas om och om igen.
Det är inte bara att sätta sig alla gånger. Ibland måste man vänta lite extra annars
blir det bara skit.
I bland går malandet av idén fort, ibland går den långsamt, det är oberäknerligt.
Jag ska just börja med sjätte kapitlet i Graceone. Jag vet i stora drag vad som ska
hända, men detaljerna är eb bit bort. Jag måste komma detaljerna närmare för att
kunna börja skriva.

För mig är skrivandet mer själsligt än mekaniskt. Det enda mekaniska i det är själva rörelsen som handen/händerna gör när jag skriver annars sker allt arbete invertes.

Skriva en roman på en månad?
Skulle inte tro det.

1 kommentar:

  1. Nä, jag tror heller inte att det är vettigt att skriva en roman på en månad men det finns säkert de som klarar av det med.
    Fortsätt skriv som det känns bäst för dig du.
    Kramen.

    SvaraRadera