måndag 3 augusti 2015

Inspirationens cirkel

Jag insåg något som jag tycker är hemskt roligt och intressant.
Här om dagen var jag  inne på YouTube och hamnade efter något klick på ett klipp från Disneys Lejonkungen, den odubbade versionen.
Lejonkungen var en av mina favorit filmer när jag var liten. Jag hade en väldigt, väldigt stor affisch på min sovrumsvägg med Simba på.
Mitt i klippet insåg jag att det var väldigt likt en del av vad jag föreställt mig i den roman jag har arbetat på.

Låt mig förtydliga:
Min historia handlar om en kille som upptäcker att han är prins i ett land som inte finns i vår värld. Han, som Simba, tror inte att han är rätt person för att rädda landet och världen eller för att bli kung en dag, men han är deras enda hopp, som han (precis som Simba) får påpekat för sig.
Jag insåg även att en av magikerna som är med i min historia, i alla fall fysiskt, påminner om Rafiki.
Missförstå mig rätt; han ser inte ut som en babian, men kroppsbyggnaden och den kala fläcken mitt på huvudet stämmer överens med var jag har föreställt mig.

Jag har inte förrän nu förstått hur pass inspirerad jag blivit, undermedvetet, av saker som jag älskade när jag var barn.
Jag tackar Disney för inspirationen och vill avsluta med att säga att jag överväger att gå ner i källaren efter mina gamla Lejonkungen-figurer att ha stående på skrivbordet som inspirationskatalysator.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar