torsdag 26 januari 2012

Writer's block

Jag har inte writer's block själv just nu, men jag hittade en jätterolig bild via google som jag vill visa.



Kalle och Hobbe är förövrigt skapad av Bill Watterson.
Jag hittade den när jag googlade på writer's block.
Här är en länk direkt till sidan.

Jag tycker att den är kul.

Angående writer's block eller skrivkramp som det heter på svenska är alltså när en författare av någon märklig anledning inte kan få ur sig ett ord. Jag tror att det här tar sig olika uttryck för alla, att två författare känner olika när de har skrivkramp.

Jag har hört många olika versioner av hur man ska bota skrivkramp. En av dem är att man ska fortsätta skriva trots att det har tagit stutt. Den idén tror inte jag på. Jag tror att det är bättre att göra något annat, skriva något annat, gå och diska, ta en promenad, titta på tv eller meditera.

Jag har upplevt skrivkramp, men jag kallar det inte skrivkramp. Skrivkramp känns för mig som om man vet precis vad man ska skriva, men inte kan få ut det. Det har jag också varit med om, men då är det bara att jag behöver ta en paus på ca 24 timmar, det är typ som träningsvärk.
Det jag tycker är skrivkramp är när jag inte kommer på vad jag ska skriva, men det här lilla fenomenet kallar jag idétorka och det är mycket mer problematiskt än att inte få ur sig orden på pappret.

Jag tror att jag ska börja kalla skrivkramp för skrivvärk.

Jag har ett till tips som går att använda på både skrivklåda och idétorka:
Gå och sätt dig på en ny plats. Sätt dig på ett kafé eller vilken annan miljö du än kan komma på.
Det brukar funka för mig. Om det inte funkar att bara sätta sig på i en annan miljö så ta det ett steg längre, skriv något annat en stund. Eller om du hellre vill: prova något nytt tillexempel beställa något som du inte har ätit förut eller sitta någonstans där du inte brukar sitta.

1 kommentar:

  1. Läs igenom bloggen för den är lite förvirrande med orden skrivkramp och skrivklåda på olika ställen och jag tror du skrivit skrivklåda där du egentligen menar skrivkramp.
    Sen saknas en länk. ;-)

    Om jag kommer igång med att skriva något så brukar det vara svårt att få stopp på mig. Det kan väl kallas skrivklåda eller?

    Kram. ♥

    SvaraRadera